Dag 13: Wandelen is bidden met je voeten

21 oktober 2023 - Tournai, België

Lieve allemaal,

Wat een vreugde om jullie reacties te lezen, jullie wandelen echt met ons mee!

Het gaat gelukkig goed met de schouder van Sebastiaan na de val van gisteren! Volgens zijn eigen woorden herstelt hij snel. Ik moest inderdaad lachen. Dat is echt niet mijn bedoeling, ik lach hem ook niet uit en ik zag het gebeuren…

Vandaag was het best een pittige tocht langs de Schelde met veel wind in combinatie met regen. We zijn gelukkig veilig aangekomen in Tournai (Doornik).

Pittige etappe!
De dag begon veelbelovend: met een mooie heldere lucht en het zonnetje dat zich liet zien. Dat sloeg om toen we de taalgrens passeerden. Dus goede regenkleding is op deze tocht geen overbodige luxe!

Bij de taalgrens
We hadden vandaag besloten om om 8.00 te vertrekken met de 29,5 km die op het programma stond. Voor Sebas is dat gesneden koek: als hij thuis gaat fietsen op zijn vrije dag en/of in het weekend dan vertrekt hij om 7.00. Ik ben zelf niet zo’n extreem vroege vogel en heb tijd nodig om mezelf te organiseren en mijn boeltje bij elkaar te zoeken. Toch beviel het me heel goed om wat vroeger te starten!

Rond 16.15 kwamen we in Tournai aan en liepen we langs de Église Saint-Jacques ofwel de Sint Jacobuskerk waar orgel werd gespeeld. Helaas kon/wilde de organist ons niet te woord staan en leek het er even op dat het niet zou lukken hier een stempel te krijgen… We zagen toen een blaadje met een adres waar we de stempel konden halen dus die is ook in the pocket.

Église Saint-Jacques de Tournai
In Tournai verblijven we in een jeugdherberg in het centrum. Morgen gaat de tocht verder naar Saint-Amand-les-Eaux, zo’n 23 km lopen als ik het juist heb. We gaan eerst nog naar de mis om 9.00 in Chercq, een deelgemeente van Tournai.

In de jeugdherberg word je aan het werk gezet
Pastor Duynstee vroeg overigens terecht of we al een rustdag hadden ingepland. Antwoord is: nee nog niet. We weten het eigenlijk ook niet goed, tot nu toe loopt alles gesmeerd… Misschien na Saint Quentin, komen we in ieder geval op terug!

Fijn weekend!

Bij de taalgrens

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mam:
    21 oktober 2023
    Goddank dat Sebastiaan snel herstelde na de val van gisteren.
    Ik was beetje ongerust als ik zoiets hoor.
    Weet je Kim, als bijgeloof denk ik dat "pap" met jullie de hele tijd meeloopt, zoals hij ook even met je meegelopen heeft toen je de eerste keer de Kennedy Mars hebt gelopen, is al of bijna 30 jaar geleden??? Ik wens jullie "alle goeds"
  2. Paul en Esther van Oijen:
    22 oktober 2023
    Jullie zijn echte doorzetters! Het vergt heel veel discipline en doorzettingsvermogen om zo'n monstertocht te volbrengen. Wij vlijmen jullie ervaringen en belevenissen met veel belangstelling volgen. Fijne zondag!
  3. Jessica:
    22 oktober 2023
    Het was gisteren echt slecht weer hoed dat jullie goede regenkleding hebben.Gelukkig gaat wat beter met schouder Sebastiaan.
    Ik wens jullie heel veel succes met Julie pelgrims tocht .vandaag wordt het weer gelukkig wat beter.
  4. Marina Rutten:
    22 oktober 2023
    Bedankt voor jullie verhaal weer.
    Hele fijne tocht weer en ik denk aan jullie.
  5. Patrick Rutten:
    22 oktober 2023
    Gelukkig gaat het goed met je schouder Sebastiaan. Veel sterkte vandaag weer.
  6. Pastor Charles Duynstee:
    22 oktober 2023
    Vandaag zijn jullie 14 dagen onderweg: heel knap! Al meer dan 200 km gelopen door weer en wind! Is het routine geworden?
    Uit eigen ervaring kan ik meevoelen met Kim:elke ochtend inpakken en organiseren is een hele klus, niks vergeten!
    Veel sterkte op de weg naar Santiago!
  7. Jeroen:
    Hoi Kim en Sebastiaan,

Dank weer voor jullie verslag. Mooi dat je schouder snel herstelt Sebas, hopelijk geen ongemak bij het dragen van je rugzak. Al meer dan 200 km zoal Pastoor Duynstee zegt, respect voor jullie!
    Vandaag 23 km erbij bidden/lopen na de H. Mis. Een mooie tocht gewenst met hopelijk goed wandelweer. God's Zegen en we volgen jullie weer op de voet🙏
  8. Elizabeth:
    22 oktober 2023
    Congratulation again! ❤️ I love your title Walking is praying with your feet. Every action, every walk, even silence is a prayer. Your laughter is a way of releasing your shock when you see Sebastian fell. I know you are not laughing at him. Laughter carries many reasons in it when we laugh. Hahaha... occupational hazard because of my previous profession as a therapist. 😂 Interesting isn't it?

Rest and pauses are part of a walking journey in pilgrimage. Sometimes, we forget to rest or perhaps society ingrained in us we have to do do do all the time. Even in pilgrimage. I am just sharing my experiences, awakening, awareness in my own contemplation journey in the many years. I came from a country so busy that I actually have to learn to do nothing, rest for many years. My 5 years of solitude truly enables me to embody true rest. I love doing nothing. 💃A continuous theme and reminder to myself. Now I can just sit, simply do nothing and listen deeply within. I am grateful for my own silent retreats, contemplation since 21 years old and own personal journey as a profession.

May every walk you take, 👣
    May every silence you sit, 📿
    May every rest you are in,👼
    May every conversation you engage (even with God),🕊️
    Grows in closer, deeper relationship with God, 🙏
    In the people💃, in the Nature,🌱 in you. 🙏🙏🙏❤️🌹

Again, take great care, Sebastiaan. Even your recovery is fast, take it easy. Listen to what your body needs and what it may be trying to speak to you. Send you healing upon you in spirit! 🙏🙏🙏👼📿🕊️
  9. Anja van Kemenade:
    Beste Sebastiaan en Kim,
    Ook ik heb veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Fijn Sebastiaan dat de schouder minder pijn doet. Hoop dat deze snel genezen zal zijn.
    Denk wel dat het voor jullie een hele belevenis zal zijn, op te maken tenminste uit jullie verslagen.
    Wens jullie een goede en vreugdevol vervolg van de route.
    Blijf jullie volgen…. Gods zegen !!
  10. Simone Verhoef Rutten:
    22 oktober 2023
    Lieve Sebastiaan en Kim, fijn te lezen dat het beter gaat met je schouder Sebastiaan! Wat hebben jullie een stuk gelopen, bijna 30 km! Juliie zijn al een heel eind opgeschoten! Respect hoor! Wat fijn dat jullie toch nog een stempel bemachtigd hebben! Veel geluk en plezier bij de volgende tocht en geniet van alles wat op jullie pad komt!😘
  11. Annette:
    22 oktober 2023
    Fijn dat het beter gaat. En wat een herkenning, dezelfde route die ik toen gelopen heb, zelfde kerk enz enz.
    En dan gaan jullie ook nog naar Saint Armand-les-Eaux, mooi stadje vond ik dat. Zo bijzonder dat jullie dit ook lopen, jullie komen er wel. Veel succes en liefs