Dag 14: Vive la France!

22 oktober 2023 - Saint-Amand-les-Eaux, Frankrijk

Hallo allemaal,

Ja je leest het goed, we zijn in Frankrijk.  Liepen we afgelopen dinsdag nog België binnen, nu zijn we er alweer doorheen. Het gaat allemaal sneller dan je denkt. We zijn goed in het ritme gekomen.

Vanochtend zijn we rond 8:00 vertrokken en zijn we vertrokken uit Tournai naar Chercq om daar in de saint Andre kerk de mis bij te wonen.

St Andre kerk

Mijn Frans is niet wat het geweest is en het is eigenlijk ook nooit echt wat geweest dus ben ik blij dat Kim wel een aardig woordje Frans spreekt. De mis was goed te volgen ondanks dat ik niet alle woorden begreep.

Om iets over 10 zijn we weer op pad gegaan naar San Armand les Eaux. Nu gebruik ik meestal de app Komoot in combinatie met mijn horloge voor de navigatie,  echter volgde die een heel andere route dan de officiële route die we volgen. We besloten dus de officiële route te lopen die bijna volledig langs het water liep. Achteraf bleek die route we een paar km langer dus hebben we met de route naar het hotel erbij toch weer een kleine 30 km gelopen.

We zijn in FrankrijkOok ik ben in FrankrijkNog steeds langs de Schelde

Soms moet je ook beslissen de route wat los te laten.  We werden op den duur een wandelpad ingestuurd maar na een paar meter begon het gras en begroeing steeds hoger te worden en hield het pad op. We zijn uiteindelijk weer terug gegaan en hebben de verharde weg die parallel hier aan liep genomen.

Wel leuk om te zien dat je nu ook stickers met de schelp of koperen schelpen in de straat ziet. We zijn dus op de goede weg.

Weer een schelpEen jacobsschelp we zijn op de goede weg

Morgen lopen we naar Cambrai en dit wordt meteen de langste wandeling van deze pelgrimstocht, zo'n 40 km.  We vertrekken morgen vroeg en hebben er vertrouwen in dat het goed gaat komen. We komen woensdag in Saint Quentin aan en nemen donderdag daar een welkome rustdag.

Zoals de meeste van jullie al zullen hebben opgemerkt wisselen Kim en ik elkaar af bij het schrijven van de blog. Mocht de blog morgen niet verschijnen dan is Kim te moe om deze nog te schrijven.  Misschien houden we her dan bij een hele korte blog dat we veilig zijn aangekomen.

Al het goede vanuit Frankrijk en tot de volgende blog.

1. Paul en Esther van Oijen:
    22 oktober 2023
    Mooi dat jullie al in Frankrijk zijn. Wat een avontuur! Een rustdag lijkt ons zeker wel op zijn plaats.
  2. Karen Kortenbach:
    22 oktober 2023
    Voor ik ga slapen toch even benieuwd of er al weer een reisverslag is! Leuk om te zien dat de kuitjes en blote armen weer te zien zijn en jullie blijkbaar ook zon hebben gehad! Ja kan me voorstellen dat het tegenkomen van de schelpen een mooi gevoel geeft.. maar wat nu stel jij bent te moe morgenavond? ?? 😀 Hee veel succes morgen (en ik maar denken dat ik gisteren met mijn twee urige herfstwandeling gisteren erg mijn best had gedaan! )
  3. Marina Rutten:
    Goedemorgen Sebastiaan en Kim,
    Ik wens jullie weer een goede tocht toe.
    Wel een lange tocht vandaag. Hopelijk zit het allemaal mee en werkt het weer ook mee.
    Ik denk aan jullie.
  4. Elizabeth:
    23 oktober 2023
    No worries if the blog is short. Or even non. I trust God to take care of you and you are safe. Rest is more important especially after a 40 km walk. Rest well on Thursday even it is just sleeping the whole day to recuperate for the coming days. This is how silent retreat is. Even in pilgrimage. The first two days are just rest. I slept the whole day on my first day of silent retreat. Before I truly began my retreat. Spiritual director will just say if you need to sleep, just sleep. Esp after working back then as a main stream teacher. Was so tired. And a break after 10 days in a contemplation 30 days silent retreat. You will be surprised how a day rest can nourish our body. A break does.

Finally, congratulation on the gift of able to let go. Yeah! 🙏❤️👼📿🕊️🌱👣
  5. Elizabeth:
    23 oktober 2023
    How funny twice I wrote even in pilgrimage but it always appears just pilgrimage. Let see what happen this time. 😂🤣
  6. Elizabeth:
    23 oktober 2023
    How funny twice I wrote yesterday and today even in a pilgrimage, it ends up just a pilgrimage. Sooooo interesting. 😂🤣
  7. Pastor Charles Duynstee:
    23 oktober 2023
    Vandaag zullen jullie wel tussen 8-10 uur onderweg zijn! Wennen jullie al een beetje aan het stokbrood?
    Hopelijk valt de regen mee.
    Veel Zegen toegewenst
  8. Elizabeth:
    23 oktober 2023
    This is also how we as spiritual director (SD,) accompany retreatants. Other than my experience as retreatant. Now as SD. To just rest on the first day. I see a pilgrimage is also a form of retreat too. Retreats take forms in many ways and shapes. No one particular way. A deepening journey in relationship with self and God. 🙏❤️
  9. Patrick Rutten:
    23 oktober 2023
    Veel sterkte vandaag, een mooie tocht toegewenst.
  10. Jessica:
    23 oktober 2023
    Goedemorgen Sebastiaan en Kim.
    Heel veel succes net jullie pelgrims wandeltocht van 40 km.
    Respect voor jullie ik zal dat niet gauw nadoen.
    Ik hoop dat weer meewerkt vandaag.
    Ik denk aan jullie.
  11. Simone Verhoef Rutten:
    23 oktober 2023
    Hallo Kim en Sebastiaan, jullie zijn in Frankrijk! Leuk jullie foto's bij de borden van Frankrijk! Vandaag een lange tocht van 40 kilometer! Hopelijk kunnen jullie daarna even rust nemen. En die rustdag is een goed idee! Heel veel succes weer met alles, geniet van alles wat op jullie pad komt! Liefs Simone 😘