Dag 12: Na regen komt zonneschijn

20 oktober 2023 - Berchem, België

Vanochtend bij het ontbijt regende het behoorlijk hard en we hadden ons al voorbereid op een natte dag. Na het ontbijt in Gavere hebben we onze regenkleding aangetrokken en zijn we op weg gegaan naar het gemeentehuis van Gavere om daar om een stempel te vragen.  Dit bleek mogelijk en dus zijn we weer een stempel rijker.

Vol goede moed de eerste 100m van vandaag afgelegd

De regen viel mee, het was wel constant aan het regenen maar niet hard dus eigenlijk niet echt storend. De route liep door Oudenaarde waar we droog in een bushokje hebben geluncht. Het gemeentehuis van Oudenaarde bleek op de route te liggen dus hebben we daar ook een stempel gehaald.

Toen we net Oudenaarde voorbij waren moesten we een trap af om onder een viaduct door te gaan. Opeens gleed ik uit en viel achterover. Mijn rugzak ving de grootste klap op. Kim vroeg eerst  of het ging maar moest toen hartelijk lachen (als je Kim kent, kan je je er vast wel wat bij voorstellen). Dus ja je leert elkaar ook wel kennen tijdens zo'n reis! 😉.  Nee zonder gekheid we leren elkaar tijdens deze pelgrimstocht echt beter kennen,  elkaars gewoonten en eigenaardigheden,  de overeenkomsten en verschillen en ook vooral hier mee om te gaan. Ik ben blij dat we de tijd en mogelijkheid hebben om samen op pelgrimstocht te zijn.

Vandaag kwamen we ook de eerste klim tegen, de heuvel op via een onverhard pad. De heuvel was nog niet zo hoog maar we gaan nog wel hogere heuvels en bergen tegenkomen voor we Santiago bereiken.  Vanaf een uur of 4 werd het droog en ging zelfs de zon schijnen. Het laatste uur van onze tocht was het dus nog heerlijk wandelweer.

De eerste klim komt eraan

De laatste loodjes

De zon

Inmiddels zijn we in Berchem/ Kluisbergen aangekomen  en hebben een mooi onderkomen. We hebben een eigen keuken en  zelf een spaghetti schotel gemaakt. Morgen hebben we de route Bechem naar Tournai (Doornik) op het progamma staan van 29,5 km lang. We vertrekken vroeg en zijn dan een dag eerder in Tournai dan dat we gepland hadden.

1. Simone Verhoef Rutten:
    20 oktober 2023
    Lieve Sebastiaan en Kim, wat fijn dat de regen meeviel! Hopelijk heb je je niet bezeerd Sebastiaan bij de val? En ja, ik kan Kim al horen lachen😅Wellens dat jullie elkaar steeds beter leren kennen! Morgen weer een lange wandeling voor de boeg, 29.5 km! Eerst maar lekker uitrusten! En morgen veel succes🥰
  2. Christiaan:
    20 oktober 2023
    Fijne avond. Fijne en goede dag morgen,succes met de wandeling naar Tournai. Leuk om elke dag jullie blog/verslag te lezen
  3. Conny Kappelhof:
    20 oktober 2023
    Wat een moed hebben jullie toch om 'op tocht te gaan'.
    Gelukkig dat je bagage je heeft beschermd Sebastiaan en dat de val zonder kleerscheuren is... mooi dat Kim het positief heeft opgepakt, met een lach maakt het toch luchtiger 😉.

Bedankt weer voor het reisverslag na zo'n zware loopdag... en voor de prachtige foto's. Veel succes morgen!
  4. René de Boer:
    20 oktober 2023
    Fijn om dagelijks jullie verslagen te lezen en zo de tocht mee te beleven. Ik kan Kims aanstekelijke lach inderdaad bijna horen als ik het lees ;) Succes weer voor morgen!
  5. Karen Kortenbach:
    20 oktober 2023
    Ha ha toch maar even opletten bij natte paden! Pff fijn dat t goed is gegaan en bij jullie de regen meeviel! Kan jullie zeggen hier in Utrecht viel het helemaal niet mee. Lange tocht morgen.. hoog weids landschap herinner ik me zullen jullie morgen tegenkomen. Stoer hoor dat jullie toch zijn gaan lopen. Ben benieuwd naar morgen.
  6. Paul Hendriks:
    20 oktober 2023
    Ik zat vandaag naar buiten te kijken en had echt met jullie te doen.
    Het regende echt hard en ik dacht die gaan wel ergens schuilen en gaan morgen verder.
    Maar ik had er geen rekening mee gehouden dat jullie echte pelgrims zijn en niet laten afschrikken voor de regen. Fijn dat jullie door deze tocht zo naar elkaar toegroeien, elkaar nog beter leren kennen.
    Ik blijf jullie volgen en wens jullie veel succes.
  7. Mam:
    21 oktober 2023
    O Sebastiaan, wat een geluk dat je grote rugzak heeft je lichaam beschermd.
    Jullie waren ook geluk dat de regen was niet zo erg, zoals hier bij ons in Maastricht.
    Fijn dat jullie lief met elkaar en goed kunnen vinden.
    Slaap lekker en morgen gezond weer op om verder te lopen.
  8. Pastor Charles Duynstee:
    21 oktober 2023
    Mooi dat jullie in elkaar steeds meer de schoonheid van het onvolmaakte mogen ontdekken/ervaren!
    Sebastiaan: ‘Ressurrexit Sicut Dxit!’
    Mogen blijven vertrouwen op dat het altijd goed komt!
    Doornik is een mooi stadje met een mooie Onze-Lieve-Vrouw kathedraal(werelderfgoedlijst Unesco).
    Hebben jullie nog een rustdag gepland?
  9. Jessica:
    21 oktober 2023
    Beste Sebastiaan en Kim., gelukkig dat de regen toch mee viel.
    Ik hoop dat je ceder niet bezeerd hebt door de val.
    Het fijn om te lezen dat jullie elkaar tijdens jullie pelgrims tocht nog beter leren kennen.
    Ik wens jullie weer succes tijdens deze mooie pelgrims tocht.
  10. Jeroen:
    21 oktober 2023
    Je bent er gelukkig zonder kleerscheuren van afgekomen Sebas. En dat erom gelachen kan worden is goed, weet ik uit ervaring. Opluchting na de schrik😅. Fijn dat jullie altijd weer een plek hebben om te rusten en op te drogen na zo' n regendag. Een mooie tocht weer gewenst vandaag!
  11. Elizabeth:
    21 oktober 2023
    I truly see God and papa and mama and angels protecting you! 🙏 They always have our back. So glad you are all right and the backpack took the impact of your fall. Sometimes, we are pre warned to look out before something happen. We can call it intuition or guardian angel nudging us. Speak from my own personal experiences when I listen or when I am not. Slowing down helps to attune to our guides, God. I can hear Kim laugh. And actually rather happy to know another lady like me laugh heartily. I have many female friends who are like us, laugh our heart out. Laughter is one of the best medicines. 😄 Yes, being truthfully deeply understanding each other and accepting the differences, allowing each other to be individual is so essential in any relationship not just as a couple. Not just being together but giving each other individual space to breathe too. Being together 24/7, is a real true time knowing each other not just better but deeper. A lot of times we don't have as in dating, or even married, only a few hours. As Pastor Charles wrote, increasingly discover/experience the beauty of imperfection in each other. Being able to have heart to heart conversations at all times is a gift. And not afraid to talk about it even when we are upset. One advice we learnt in engagement encounter is never sweep anything under the carpet if an argument arises but talk it out, make peace before bed time. Marriage is a life long journey. Just like the pilgrimage, the commitment you both decided to partake in this 30 days, allowing the day to day experiences to emerge for you. A gift.🙏❤️👣🕊️📿👼
  12. Marina Rutten:
    Hallo Sebastiaan en Kim,
    Sebastiaan, hopelijk heb je niet zo'n last van je val en inderdaad hoor ik Kim lachen.
    Hopelijk valt het weer mee voor vandaag en hebben jullie voor vandaag ook weer een mooie tocht zonder vallen.
    Alle goeds weer toegewenst en kijk weer uit naar jullie volgende verslag.
  13. Patrick Rutten:
    21 oktober 2023
    Ha Sebastiaan en Kim, met vallen en opstaan dus. Mooi te lezen dat jullie elkaar nog beter leren kennen dan jullie al deden. Sterkte vandaag met deze lange wandeling.
  14. Paul en Esther van Oijen:
    21 oktober 2023
    Jullie liggen goed op schema, ondanks wat persoonlijke tegenslagen. Petje af. Wij maken een diepe buiging voor jullie!