Dag 22: We zijn aan de laatste week begonnen...

30 oktober 2023 - Béthisy-Saint-Martin, Frankrijk

Hallo iedereen,  fijn dat jullie deze blog weer gaan lezen.  We zijn inmiddels aangekomen in Béthisy-Saint-Martin.  Vandaag een korte etappe van ongeveer 16 km. Toen ik vanochtend uit het raam keek zag ik al dat het regende en het is daar vandaag ook niet meer mee gestopt.  Gelukkig hebben we goede regenkleding en zijn we vol goede moed vertrokken.

Compiegne in een oogopslag

We zijn eerst naar de Mairie van Compiègne gegaan om te vragen voor een stempel.  Deze kregen we en dus konden we weer door. Vervolgens kwamen we langs de kerk van st. Jacques, daar was een groep vrijwilligers de kerk aan het schoonmaken. We hebben een van de dames aangesproken en mochten mee naar de sacristie om een stempel te laten zetten in ons boekje. Ik spreek zelf geen Frans, Kim gelukkig wel, maar je merkt aan iedereen die je aanspreekt dat ze heel enthousiast zijn als we vertellen over onze pelgrimstocht. Dat zie je aan hun houding zonder dat je ze verstaat.

De route leidde ons vandaag bijna 10 km door Compiègne Forêt, het bos van Compiègne.  Eigenlijk was het één lange rechte weg die we volgde. De wegen waren best goed, en we hadden af en toe wat klimwerk.

Lunchen in de regen

Na het bos volgde enkele velden waar we doorheen liepen. We stuitte toen op een oude Romeinse ruïnes van een theater,badhuis en een tempel, aangezien we toch de tijd hadden hebben we die even rustig bekeken.

Romeins BadhuisRomeins theaterNog een ruïne die we tegen kwamen

We zijn mooi op tijd aangekomen en hebben weer een mooie plek gevonden om te overnachten (alle eer hiervoor gaat naar Kim).  We hebben een eenvoudige maaltijd in huis gehaald en gaan dan goed uitrusten voor de etappe van morgen.  Deze leidt naar Coye-la-Forêt en is zo'n 34 km lang met ook wel wat hoogteverschillen. We gaan deze vol goede moed uitlopen,  we zitten in onze laatste week en het doel Parijs komt steeds dichterbij.

We gaan Parijs gewoon halen, daar zijn we wel van overtuigd en dat binnen 4 weken. Tuurlijk gaat de vermoeidheid parten spelen maar deze laatste dagen met het einddoel in zicht moeten we het wel kunnen volhouden.

1. Conny Kappelhof:
    30 oktober 2023
    Dank jullie weer voor het reisverslag, fijn om zo met jullie mee te leven.

Ik vind Romeinse ruïnes altijd heel indrukwekkend om te zien. Mooi dat jullie dit ook op jullie tocht zijn tegengekomen!

Ontzettend goed dat jullie al zo ver zijn gekomen! Heel veel lof hoor 😉.

Heel veel sterkte morgen, veel kilometers en hoogteverschillen. Succes lieve pelgrims 😀.

Nu lekker uitrusten.
  2. Paul en Esther van Oijen:
    30 oktober 2023
    Dapper en zeer gedreven naderen jullie einddoel Parijs. Helaas zit het weer de laatste tijd bepaald niet mee! Uitgerekend nu in zo'n beetje de natste periode ooit, maar jullie laten je niet uit het veld slaan. Dat is wel duidelijk. Ongetwijfeld hebben spieren en gewrichten ook het nodige te verduren. Wij wensen jullie sterkte bij de laatste loodjes!
  3. Anja van Kemenade:
    30 oktober 2023
    Bedankt weer voor jullie verslag. Lijkt me toch lastig, steeds in de regen lopen. Maar als je dan mooie ruïnes tegenkomt en de kans én tijd hebt deze te bekijken, vergeet je denk ik het regenachtige weer.
    Ik heb echt veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen en de onderlinge samenwerking. Jullie gaan zeker Parijs halen hoor !! Morgen weer een mooie en fijne wandeldag met hopelijk droog weer !!
    Rust nu lekker uit en succes voor het vervolg!
  4. Jessica:
    31 oktober 2023
    Goedemorgen Sebastiaan en Kim.
    Ik vind het fijn om jullie blog te lezen.
    Het weer zit inderdaad niet mee.
    Maar ondanks dat gaan jullie gewoon door.
    Parijs gaan jullie zeker halen. Fijn dat jullie slaapplek hebben gevonden.
    Mooie foto's van de Romeinse ruïnes.

Ik wens jullie veel sterkte toe morgen.
  5. Marina Rutten:
    Goedemorgen Sebastiaan en Kim,
    Bedankt weer voor jullie verhaal.
    Wat een mooie foto's van het badhuis.
    Jammer van de regen alleen dat maakt het wel zwaarder voor jullie. Respect voor jullie.
    Ik wens jullie veel succes met deze pittige tocht van vandaag , jullie gaan het zeker redden.
    Tommie is de dagen al aan het aftellen dat jullie er weer zijn. Steeds als we langskomen kijkt hij even naar beneden of jij er al bent.
    Gaat verder allemaal goed met hem
    Succes weer vandaag en ik denk aan jullie.
  6. Pastor Charles Duynstee:
    31 oktober 2023
    Veel sterkte! Hopelijk slapen jullie goed.
    Een psalm zegt het zo: ‘God geeft het zijn beminden in de slaap’ ( psalm 127).
  7. Simone Verhoef Rutten:
    31 oktober 2023
    Lieve Sebastiaan en Kim, Parijs is al bijna in zicht! Wat mooi die foto's van de reünies! Ik kan me voorstellen dat jullie vermoeid raken na al dat lopen en ze zeggen ook altijd, de laatste loodjes zijn het zwaarst! En het regenachtige weer zit ook niet altijd mee! Maar een hele prestatie hoor! Heel veel succes vandaag weer met de 34 km en de hoogte verschillen. Ik denk aan jullie, liefs Simone 😘🌸
  8. Patrick Rutten:
    31 oktober 2023
    Veel succes vandaag met deze lange etappe. Hopelijk is het vandaag droger. Geniet van de omgeving, ondanks de vanzelfsprekende vermoeidheid. Nog even en dan zijn jullie in Parijs. Sterkte weer.
  9. Elizabeth:
    31 oktober 2023
    Non verbal language/communication speaks the loudest. Words sometimes that may utter do not come from the heart. How synchronised as I was reflecting about true communication. We actually pick up the non verbal more than the verbal. We can feel it like you have. You have becoming more attuning and aware of it. Congratulations it is a gift you receive from this encounter and experience.

To your last lap! Yeah! Jia you! It is an encouragement in Mandarin, 'Good luck!' I always find Mandarin brings out the essence better than English. 💪💪💪👣👣👣
  10. Elizabeth:
    Indeed my words are always being altered Jia You. Not yay you. 🤣🤣