Dag 8: Van houtsnijwerk tot Eifeltoren.

16 oktober 2023 - IJzendijke, Nederland

Zoals in onze voorgaande blogs al naar voren is gekomen zijn de stempels voor ons belangrijk.  Zo wilde wij ook een stempel van Breskens regelen. Gisteravond had ik de vrijwilliger van de Barbarakerk gebeld met de vraag of we langs konden komen voor de stempel.  Dit was mogelijk en we hadden vanochtend om half 10 afgesproken.  Aangezien we maar 13 km naar Ijzendijke hoefde te lopen was hier alle tijd voor.

We waren dus half 10 in de kerk en kregen de door ons zo begeerde stempel plus al de stempel van Ijzendijke die zij in de kerk hadden omdat de kerk in Ijzerdijke gesloten was.  Hierna hebben we een rondleiding gekregen in de kerk. Dit was een noodkerkje welke in  1950 gebouwd is. Een eenvoudig gebouwtje. Echter de pastoor die daar jaren heeft gestaan heeft de kerk versierd met een groot aantal houten beelden die hij zelf gemaakt heeft van eeuwenoud hout wat in de omgeving gevonden is. We hebben van veel beelden een uitleg gekregen. Vaak waren ze gemaakt met veel oog voor detail en symboliek. Al bij al heeft het gebouw een bijzondere inrichting gekregen en vertelde de vrijwilliger er enthousiast over. De pastoor/ beeldhouwer Omer Gielliet is inmiddels overleden maar leeft zeker voort in de prachtige houten beelden.

Even later zijn we weer op pad gegaan op naar Ijzendijke. Het was een korte route en  heerlijk wandelweer en goede wegen. Na zo'n 2,5 uur lopen kwamen we in het centrum van Ijzendijke aan en hebben daar onze broodjes gegeten en lunch voor morgen gekocht.  Hierna moesten we nog zo'n 3,4 km naar ons logeeradres lopen. Tijdens het lopen waren Kim en ik zo aan het praten en vroeg Kim of ik wel eens in Parijs was geweest. (Een beetje ons doel van deze 4 weken.) Ik zei dat ik daar wel eens was geweest maar niet in het centrum. O dus je hebt nog nooit de Eiffeltoren gezien? Ik antwoordde dat ik die nog nooit gezien had. Nog geen twee minuten later stond daar  opeens een miniatuurversie van de Eiffeltoren op een parkeerplaats waar we langs liepen.  Dat is wel het leuke van deze reis, dit soort toevalligheden, of het nu is dat je juiste mensen op het juiste moment ontmoet of in dit geval een Eiffeltoren tegen komt, ik vind het in ieder geval heel bijzonder.

Inmiddels zijn we op ons overnachtingdadres, ook weer via Vrienden op de fiets. We verblijven in een mooi tuinhuis en hebben gezellig mee gegeten. We werden ontvangen door de man van het echtpaar waarmee we ook gegeten hebben. Zijn vrouw kwam later thuis en kwam in het tuinhuisje langs. Zij loopt ook in etappes naar Santiago en heeft verleden week Reims bereikt. Het is wel mooi om zo samen ervaringen  uit te wisselen.

Morgen gaat de reis weer verder naar Lembeke waar we een overnachting hebben.

1. Jessica:
    17 oktober 2023
    Mooi zo om jullie verhaal te lezen en mooi dat kerkje met de zelfgemaakte beelden door de Pastoor.
    Ik wens jullie mooi tijd toe en succes weer voor vandaag.
  2. Christiaan:
    17 oktober 2023
    succes met wandelen vandaag. Mooi verhaal van het kerkje en de pastoor.
  3. Elizabeth:
    17 oktober 2023
    When we may think life is coincidence, it maybe so but for me, we are always surrounded by angels, our loved ones in Heaven and of course, God with us everyday. They're always communicating with us like your encounter with the Eiffel tower after your conversation. And you started to notice it. 🕊️👼🙏❤️ In fact, more and more. Did you take any fotos of wooden statues? Would love to see the creations as I love woodwork. I can visualise your journey as I read all your blogs. 👣👣👣
  4. Paul en Esther van Oijen:
    17 oktober 2023
    Hoi Kim en Sebastiaan. Leuk om over jullie wandelervaringen te lezen. Wat een moed! Esther en ik wensen jullie nog een fijne tocht verder. Wij blijven jullie avonturen met belangstelling volgen!
  5. Patrick Rutten:
    17 oktober 2023
    Bijzonder weer die toevalligheden. Weer een mooie reis toegewenst in België.
  6. Pastor Charles Duynstee:
    17 oktober 2023
    Dank voor weer een mooi verhaal!
    Een van de grote levensvragen: zijn de onverwachte gebeurtenissen in ons leven toeval of voorzienigheid?
    Mooie foto’s!
    Hopelijk bereiken jullie Parijs en de Eifel toren tijdens deze tocht!
    En veel succes vandaag met jullie eerste voetstappen in Vlaanderen
  7. Pastor Charles Duynstee:
    17 oktober 2023
    Dank voor het boeiende verhaal.
    Levensvraag: bestaat toeval of is alles voorzienigheid?
    Hopelijk bereiken jullie op deze tocht de echte Eifeltoren!
    Veel geluk toegewenst vandaag met jullie eerste voetstappen in Vlaanderen
  8. Simone Verhoef Rutten:
    17 oktober 2023
    Wat een leuk verhaal van de Eifeltoren! Heel veel plezier en rust goed uit en morgen weer een mooie wandeltocht toegewenst!