Dag 6: Zeeland is mooi!

14 oktober 2023 - Vrouwenpolder, Nederland

Zowel Kim als ik waren tot een maand geleden nog nooit in Zeeland geweest. Een maand geleden hebben we twee dagen in Zierikzee overnacht en op Schouw en Duiveland gewandeld, ook rond Burgh Haamstede waar we afgelopen nacht hebben geslapen.  Na een goed ontbijt hebben we vanochtend onze pelgrimstocht vervolgd op weg naar Vrouwenpolder.

Na een een stuk bos kwamen we bij de Oosterscheldekering waar we overheen moeten naar het volgende eiland. De totale lengte hiervan is 9 km. Hier loop je langs de zee en zie je de kracht van het water dat opstuwt tegen de schuiven. Een Indrukwekkend bouwwerk!  Halverwege zijn we over het eiland Neeltje Jans gelopen.  In de voorbereidingen van deze tocht hoor je mensen wel eens zeggen,  "o dan kan je daar gaan kijken "of "dan moet je dat bezoeken als je er toch langs komt". Echter maak je al aardig wat kilometers op zo'n dag en heb je vaak je tijd nodig om op tijd je slaap adres te bereiken.  Dus weinig ruimte voor toeristische routes of  bezienswaardigheden. We zijn dan ook gewoon doorgelopen Neeltje Jans over.

Echter wandelend geniet je zeker wel van de mooie natuur en bezienswaardigheden. We hebben vanmiddag een stuk over een dam gelopen met aan de ene kant de zee en aan de andere kant het Veerse meer (wat ontstaan is door deze dam). Dat was een erg mooi stuk om te lopen.  Later liepen we op een pad dat naast het Veerse meer loopt met een mooi spiegelend wateroppervlak.  Toen het ook zachtjes ging regenen werden we getrakteerd op een regenboog. Ik wist nooit wat ik zo van Zeeland moest denken, het heeft nooit op mijn kaart gestaan en zo ook niet bij Kim, maar het is zeker de moeite waard daar eens naar toe terug te gaan.

We kwamen zo half 5 in Vrouwenpolder aan. Wij naar de kerk gelopen in de hoop dat deze open was voor de stempel.  De kerk was dicht maar tegen over de kerk zit een eetgelegenheid die "De Pelgrim" heet. Met zo'n naam moeten ze wel een stempel hebben dachten we. Dit bleek juist te zijn. We hebben weer een stempel binnen (evenals koffie/ thee en een Zeeuwse bolus) en zijn toen naar onze overnachtingsplaats gegaan.  Wederom werden we vriendelijk ontvangen door de bewoners die hun huis via Vrienden op de fiets beschikbaar stellen. Tot nu toe hebben we altijd hele vriendelijke mensen ontmoet. We hebben samen met het echtpaar en nog een gast gegeten en goede gesprekken gehad. Morgen moeten we vroeg op want om 8 uur moeten we weg. We lopen morgen naar Vlissingen en willen daar om half 2 naar de mis. Het wordt doorlopen maar we gaan dat wel redden. Daarna pakken we de pont naar Breskens waar we gaan overnachten.