Dag 1: De vuurdoop

10 oktober 2023 - Schiedam, Nederland

Vandaag is onze pelgrimstocht begonnen! Echt in stijl want pater Mattheus deed speciaal de mis voor ons en we kregen ook de reiszegen.

Van Den Haag vanaf het Willibrordushuis waar ik woon ging onze tocht naar Schiedam zodat Sebastiaan ook van huis kan beginnen. Tegen de 30 km hebben we gelopen dus dat is fors. Zeker in combinatie met een rugzak die zwaar aanvoelde. En we hebben gered.

Opvallend was het dat mensen ons meerdere keren aanspraken. Begon al in Den Haag, nog geen 500m gelopen, toen een man ons om geld vroeg. Dus ik zei: “Nou ja mijnheer, wij lopen naar Santiago. Heeft u geen geld voor ons?” Het floepte eruit voordat ik er erg in had. Zijn onverwachte reactie: “Oh maar dat is toch die heilige tocht? Nee, ik begrijp het helemaal en zorg dat jullie daar komen!”
En toen we Delft inkwamen stopte een auto en de dame achter het stuur gaf ons een zak met twee croissantjes: “Hier, voor jullie!

Vervolgens kwamen we in Schipluiden en een dame die op ons afkomt zei: “Hey jullie zijn pelgrims. Dan willen jullie zeker de St. Jacobuskerk zien en dan willen ook wel een stempel! Dat kan want ik heb de sleutel van de kerk, kom maar mee?” Geweldig want ik had al gekeken of we een stempel konden krijgen maar ik zag al op de website dat het secretariaat dicht was als we er waren dus ik was er verder niet meer achteraan gegaan.
We hebben nu dus al 2 stempels van 2 Jacobuskerken, die van Den Haag en die van Schipluiden.
Morgen krijgen we een stempel van de Jacobuskerk in Schiedam, dat heeft Sebas geregeld.

Andere ontmoetingen waren o.a. met Ronald die zelf net terug was van Santiago en nog moet landen, 2 kinderen die ons hun zelf gevangen rivierkreeftje wilden laten zien en een jonge man uit Yemen die zelf actief fietst en dat met ons wilde delen.

Dus de kop is er in ieder geval af!
ik laat het hier even bij, mijn ogen vallen dicht…

1. Jeroen:
    10 oktober 2023
    Leuke fotos en een mooie start van jullie reis! We zullen jullie belevenissen volgen. Een mooie reis gewenst samen!

Jeroen en Elizabeth
  2. Michiel:
    10 oktober 2023
    Leuk, de blog en de foto's! Ben benieuwd naar jullie reis!